+ Yorum Gönder
1. Sayfa 12 SonuncuSonuncu
Her Telden ve Halk Oyunları - Dans Bölümünden Yöresel Halk Oyunları ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. Hasan
    Özel Üye


    Yöresel Halk Oyunları





    Yöresel Halk Oyunları Forum Alev
    Yöresel Halk Oyunları

    BÖLGELERE GÖRE HALK OYUNLARI



    Folklor genelde Halkoyunları ile eşanlamlıymış gibi kullanılır.Oysa folklor; halkın geleneğe bağlı maddi ve manevi kültürünü kendine özgü metotlarla inceleyen ,derleyen,araştıran,sınıflandıran ve halk kültürü üzerinde değerlendirmeler yapan bir bilimdir.

    Kısaca diyebiliriz ki; Folklor halk oyunlarıyla birlikte diğer öğeleri (gelenek, inanç, türkü…vb) de kapsayan bir kavramdır. Bu itibarla folklor

    oynanmaz,halk oyunları oynanır
    Çeşitli bölgelerimizde tarihi ve coğrafi bir gerçek olarak değişik örneklerle gelişen ve çoğalan halk oyunları geleneği tabiat,insan,yurt sevgisi ve milli bütünlüğün en açık ifadesidir. Halk oyunları folklor biliminin bir bölümüdür.






    Belirli Özelliklerine Göre Halk Danslarının Bölümlenmesi

    Halk danslarının ortaya çıkış koşullarını ve günümüz toplumundaki yerini kısaca belirledikten sonra, bu dansların yansıttıkları zengin kültür öğelerine, sunuşlarına, bölgelerine, belirli ortak özelliklerine göre bölümlenmesinden söz edebiliriz.

    Halk danslarının kümelendirilmesinde bir yol olarak bölgesel dağılış ele alınabilir.
    Çünkü Anadolu'da kimi dans dalları bölgelere de adını vermektedir. Örneğin Ege, Batı Anadolu Zeybek Bölgesi; Orta ve Güney Anadolu Halay Bölgesi; Doğu Karadeniz Horon Bölgesi; Doğu Anadolu Bar Bölgesi; Trakya Hora Bölgesi adını almaktadır.

    Ancak bu tür kümelendirmeyi kesin çizgilerle belirlemenin güçlüğü vardır. Öncelikle dansların bölgeler arasındaki geçişleri göz ardı edilemez. Sözgelişi halay ele alındığında Orta Anadolu'nun dışında Doğu' da, Kuzey' de ya da başka bölgelerde de rastlamak olanağı vardır .Dansların değişik nedenlerle bir bölgeden ötekine geçişleri sonucu bir dansı salt bir bölgeye özgü saymamız da olanaksızlaşır.


    Bu koşula bağlı kalarak halk danslarının bölgesel tür özelliğine göre dağılımını kümelendirebiliriz:

    ZEYBEK : Zeybek oyunları tek kişi tarafından oynandığı gibi teklerden oluşan bir daire halinde de oynanmaktadır. Zeybek oyunları, toplu olarak oynandığı zaman oyuncuların birbirlerine tutunmadan oynadıkları salma oyunlardır.Bu oyun türüne Ege Bölgesinde rastlanır Aydın, İzmir , Muğla, Denizli, Bilecik, Eskişehir , Kütahya,Çanakkale, Kastamonu, Uşak, Manisa, Balıkesir , Burdur

    HALAY : Toplu, düz dizi biçiminde ve oyuncuların birbirine tutunarak oynadığı oyun türüdür.Doğu,güneydoğu ve Orta Anadolu’da davul zurna eşliğinde oynanır.Bitlis, Bingöl, Diyarbakır, Elazığ, Malatya, Kahramanmaraş,Gaziantep, Erzurum, Erzincan, Sivas, Mardin, Muş, Yozgat,Çorum, Adana, Ankara, Siirt, Hatay, Tokat, Şanlıurfa

    HORON : Oyuncuların dizi biçiminde birbirine tutunarak oynadığı oyunlardır. Doğa yapısının sert ve dağlık oluşu, denizinin ve havasının kararsızlığı horon oyunlarında göze çarpar Doğu Karadeniz kıyılarında kemençe veya davul eşliğinde icra edilir Trabzon, Samsun, Artvin, Ordu, Rize

    BAR : Toplu olarak ve genellikle düz dizi ya da yarım ay biçiminde, oyuncuların birbirlerine tutunarak oynadıkları disiplinli grup oyunlarına bar denir.Genellikle Doğu ve Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde icra edilen bir oyun türüdür. Erzurum, Kars, Ağrı, Artvin, Gümüşhane, Bayburt, Erzincan

    HORA : Bu oyun Bar ve Halaylar gibi el ele ya da kol kola tutuşularak disiplinli bir biçimde ve dizi halinde oynanmaktadır. Genellikle Trakya’da, kısmen de Marmara’nın doğu ve güneyinde görülen bir oyun türüdür.Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, Çanakkale

    KARŞILAMA : Karşılama iki kişinin karşılıklı durarak oynadıkları bir oyun biçimidir. Çiftlerin karşılıklı olarak toplanmalarıyla bir grup halinde de oynanmaktadır. Kız ve erkek karşılıklı çiftlerin karşılıklı iki sıra halinde dizilmesiyle bir grup oyunu biçiminde de sürdürülmektedir. Karşılamalar salma oyunlardır. Oyuncular birbirlerine tutunmazlar. Bazı karşılamalarda bütün oyuncuların ellerinde birer mendil bulunur.Genellikle Trakya’da, kısmen de Marmara’nın doğu ve güneyinde görülen bir oyun türüdür.Edirne, Tekirdağ, Kırklareli, İzmit, Adapazarı, Çanakkale,Bursa, Bilecik

    KAŞIK : Ellerinde ritim aracı olarak tahta kaşıklar bulundururlar.Güney Anadolu’nun Akdeniz’e uzanan kesimleri genellikle kaşıklı oyunlar bölgesi olarak gösterilir.Eskişehir , Afyon, Kütahya, Bilecik, Kırşehir , Konya, Mersin,Antalya, Bolu, Bursa

    BENGİ : Marmara Bölgesinin güneyinde genellikle Balıkesir dolaylarında görülen bir oyun türüdür.Balıkesir, Manisa, Bursa, Çanakkale

    MENGİ: Ege bölgesi ve Akdeniz Bölgesinin bazı illerinde bu oyun türüne rastlamak mümkündür.

    TEKE ZORTLATMASI: Bu tür de yine Türkiye’nin batı ve güney bölgelerinde oynanır.Burdur, Antalya, Isparta, Alanya v.b

    SEMAH: Genellikle Türk-Alevi topluluklarının özel ayin ve toplantılarında kendi aralarında yaptıkları törenlerle ilgili oyunlardır.Türkiye’nin hemen hemen her yerinde semahlara rastlamak mümkündür.

    Halk danslarının kümelendirilmesinde izlenebilecek bir yol da konularına göre ayırımlamadır.

    Bu kümelendirme değişik biçimlerde yapılabilir: Örneğin bir ayırım dansçıların sayı ve cinsiyetine göre yapılandır:

    Tek kişilik kadın dansları
    Estireyim mi (Bolu), Yoğurt (Eskişehir);
    Tek kişilik erkek dansları
    Zeybek (Aydın), Misket (Ankara);
    İki kişilik kadın dansları
    Ördek (Bolu), Mandalar (Kırklareli);
    İki kişilik erkek dansları
    Hançer Barı (Erzurum), Kırka Zeybeği (Eskişehir);
    toplu kadın dansları Güvercin (Erzurum), Çömüdüm (Kütahya);
    Toplu erkek dansları Coşkun Çoruh (Artvin), Koçaklama (Ağrı);
    Kadın-erkek karışık danslar
    Delilo (Elazığ), Dokuzlu (Gaziantep)

    Bir başka ayırım da dansın eşliğinin türkülü
    Bağ Belleme (Afyon), Çalgılı Bengi (Balıkesir)
    ya da suskun
    Kılıç Kalkan (Bursa) oluşuna dayanmaktadır.

    Bir başka ayrımlama biçimi de dans adlarının anlamlarından kaynaklanır:

    Yer adı taşıyan danslar
    Sivas Halayı (Sivas), Tavas Zeybeği (Denizli);
    renk adı belirten danslar
    Sarı Zeybek (Antalya), Yeşilim (Konya);
    sayı adı taşıyan danslar
    Beş Ayak (Malatya), On dört (Artvin);
    iş, meslek adı belirtilen danslar
    Kasap (Edime), Yağcılar (İzmir), Ormancı (Kastamonu)


    Anadolu halk danslarının büyük bir bölümü taklitli, dramatik yapılı danslardır.Bu nitelikli danslar doğa olaylarını, günlük yaşamı, kadın erkek ilişkilerini, vuruşmaları, hayvanları taklide dayanır.

    Örneğin hayvan yansıma1ı danslardan
    Tavuk Ban (Erzurum) tavuğun hareketlerini; Ceylani (Kars) ceylanın yürüyüşünü; Serçe Oyunu (Gaziantep), serçe sıçramalarını taklit eder. Aynı biçimde Horoz Oyunu (Yozgat), Kurt Kuzu (Diyarbakır), Ördek (Bolu), Keklik (İçel), Ayı Oyunu (Bitlis), Kartal Oyunu (Bingöl) da hayvan taklitlerini konu edinir.

    İş ve günlük yaşamı taklit eden danslardan
    Tesi (Artvin) yün eğirmeyi

    Köy Halayı (Sivas) günlük yaşamın değişik görüntülerini; Türkmen Kızı (İçel) hamur yoğurma, ekmek yapma, yün eğirme hareketlerini taklit eder. Madımak (Sivas), Yayılı Halayı (Yozgat), Kirman (Kayseri), İş Halay'ı (Sivas) aynı küme içinde değerlendirilebilecek danslardır.

    Kadın-erkek ilişkilerinin hareketlerle taklidine dayanan danslardan Sarı Zeybek (Sivas) ve Bıçak (Elazığ) erkeğin kadına dil dökmesine ve sonunda beraberliklerini anlatır.
    Aynı kümede Tekerleme, Kıskanç (Kars), Hürünü (Çorum), Sürdüm (Ankara), Sudan Geçirme (Kütahya) dansları da sayılabilir.

    Çarpışma ya da savaşı konu alan danslar arasında Hançer Barı (Erzurum), Bıçak Horonu (Trabzon) saldırma, vuruşma ve savunma taklitlerine dayanır. Çandırlı Tüfek Oyunu (Giresun) dansçıların tüfeklerle belli bir noktaya ateş etme hareketlerine dayanır.Kılıç ve Kalkan Oyunu (Bursa) dansçıların kılıç ve kalkan seslerine uyarak oynadıkları bır oyundur.
    Ayrıca yine bu küme içinde fakat silahsız çarpışmayı anlatan taklitli danslar da vardır.
    Örneğin Sin Sin (Adıyaman), Çepik (Bingöl, Diyarbakır), Harkuşta (Bitlis)

    Doğa olaylarını konu edinen danslardan Uzundere (Kars) ve Coşkun Çoruh (Artvin) ırmağın akışını, coşkunluğunu canlandıran hareketleri taklitle anlatırken, Kavak (Erzurum) dansında da kavak ağacının rüzgarla hareketi canlandırılmaktadır.Doğa olgularını canlandıran danslar arasında Burçak Tarlası (Yozgat), Yayla Yolları (İçel), Yağmur Duası (Diyarbakır) Yağmur Yağar (Nevşehir), Sis Dağı (Giresun) sayılabilir.

    alıntıdır..
    YARARLANILAN KAYNAKLAR:
    Belirli Özelliklerine Göre Halk Danslarının Bölümlenmesi - Dr. Turhan Baraz











  2. Enfal.
    Yeni Üye





    bendeeeeee haloyunlara gidiyorumm









  3. fkrc
    Yeni Üye
    Bende Halk Oyunları Asistanı Olarak Burada Emeği ğeçen Arkadaşlara çok Teeşekür Ederim Bir Sevdadır Halk Oyunları .









  4. marando
    Emekli
    Cok sağol abi valla ödev vardı bulamadım bı yerde xD ama sen yardımcı oldun valla supersın repım olsa verırdım ama yok işte Sevincimden nedecegimi şaşırdım

    SAĞOL: Forum Alev and ve Bunu Yapan arkadaş hehe sağol



  5. Ziyaretçi
    ödev vardı yaptım çok saol ):.)9:.9



  6. Ziyaretçi
    çok ii derslerime yardımcı oldu



  7. Ziyaretçi
    yarın sınav var çok yardımcı oldu



  8. Ziyaretçi
    çok sağolsun hazırlayanlar



  9. Ziyaretçi
    Tşk süper yardımcı oldu



  10. Ziyaretçi
    yaa bunda emeği geçen herkeze nedesem çok hahahha



  11. Ziyaretçi

    Cevap: Yöresel Halk Oyunları





    ben ne desem size ne kadar şey yapsam çok



  12. Ziyaretçi
    ödevimeçok yardımcı oldunuz teşşekürlersınav olduğumuzda 100 aldım sayenizde başarılarınızın devamını dilerim.



+ Yorum Gönder
1. Sayfa 12 SonuncuSonuncu

Hızlı Cevap Hızlı Cevap


:
yöresel halk oyunları,  yöresel oyunlarımız,  halk oyunları yöreleri,  yöresel halk oyunlarımız,  yörelerin halk oyunları
5 üzerinden 3.71 | Toplam : 35 kişi